Amira is geboren in Kenya en woonde op jonge leeftijd in Texas. Haar versplinterde afkomst vormt een belangrijk onderdeel van haar identiteit als schrijver. Klasse, afkomst en (familie)relaties zijn dan ook belangrijke elementen in haar verhalen, wellicht in een poging te begrijpen waarom dat ons in this day and age nog steeds zoveel uitmaakt.
Als kind wilde zij politica worden. Of Nigella Lawson. Schrijver worden leek haar een onhaalbaar iets. Toen zij, na een paar jaar als kok te hebben gewerkt, terecht kwam bij de Filmacademie en ontdekte dat scenarioschrijven een baan was, leek het te mooi om waar te zijn. Vier jaar later knijpt ze nog steeds in haar handen dat zij filmmaker mag worden.
De afgelopen jaren heeft Amira het getroffen met haar samenwerkingen. Zij heeft mogen leren van mensen die ook vrienden zijn geworden. In het tweede jaar van de Amsterdamse Filmacademie schreef zij mee aan Nadya en liep zij stage bij Esther Wouda als co-schrijver aan de webserie Dare. In haar derde jaar was zij stagiair bij Willem Bosch als regie-assistent bij zijn debuut Hiernamaals. Daarnaast schrijft Amira voor Plot! Magazine.
Aan het begin van haar vierde jaar begon zij een onderzoek naar het vertellen van emoties door middel van geluid, in film én hoe je dit in een scenario opschrijft. Dit mondde uit in het plan voor Kimya (Swahili voor stilte), een film van zes minuten die zij zelf mag regisseren in het kader van ‘De Ontmoeting’.
Amira studeert af met een speelfilm, Scars Over Savior, over een paar zeventienjarige beste vriendinnen die geraakt worden door depressie. Over de intensiteit van de wereld als je er nog net te klein voor bent, over de familie die je kiest en de familie die je krijgt en over de humor die schuilt in verdriet en tragedie.