Het Ensemble

I.
De Spelersfederatie is een nieuw, veelkoppig, divers ensemble voor de grote zaal. Een ensemble van autonome toneelspelers, zonder vaste regisseur. We vinden namelijk dat er nood is aan ‘nieuwe instituten’ die zich anders organiseren dan de bestaande, dat wil zeggen: informeler, horizontaler, pluriformer en transparanter.

II.
We streven een divers ensemble na in de breedste zin van het woord: een mix van jong en oud, verschillende achtergronden, geaardheden, levensopvattingen. We kiezen er bewust voor om diversiteit zo breed mogelijk op te vatten en zijn er huiverig voor om iemands culturele achtergrond opportunistisch in te zetten.

III.
Bij de Spelersfederatie staat de toneelspelersploeg centraal. Dat is niet alleen een artistieke keuze, het is ook een ideaal. Het theaterlandschap, en met name de bovenkant van de sector, is ons inziens veel te hiërarchisch ingericht. We zijn er van overtuigd dat de vatbaarheid van onze sector voor #metoo en ander machtsmisbruik en de precariteit van acteurs en overige medewerkers (freelancers voorop) voortkomt uit deze verticale inrichting, waarin steeds individuen op machtsposities staan.

IV.
De Spelersfederatie draait de machtsstructuren om. We ontkrachten de mythe van het ‘geniale individu’, en vieren ‘het genie van de samenwerking’. Voor beiden valt natuurlijk wat te zeggen, maar wij geloven in de magie van een uitkomst die meer is dan de som der delen. In een makende groep spelers die goed op elkaar is ingespeeld, elkaar aanvult en elkaar naar grotere hoogtes stuwt.

V.
We zorgen dat de financiële middelen zo direct mogelijk doorvloeien naar de makers en spelers, en niet in ‘het apparaat’ blijven hangen. Dat is bij kleinere gezelschappen en collectieven meer dan gebruikelijk, maar aan de bovenkant van de sector zeldzaam.

VI.
De Spelersfederatie richt zich in de eerste plaats op nieuw repertoire, dat op het ensemble geschreven wordt door Nederlandse toneelschrijvers. Daarnaast spelen we radicale bewerkingen van bestaande stukken. Belangrijk is dat bij ons de komedie het uitgangspunt is. We zijn een ensemble van de lach – niet de lichtzinnige lach, maar de lach die je serieus moet nemen.

VII.
De Spelersfederatie wil grenzeloos toneel maken, voor alle lagen van de samenleving, wars van iedere scheiding tussen klassiek en modern toneel, tussen volksvermaak en intellectualisme, tussen folly en serieux.


WIE IS WIE

\/


Jonata Taal

Jonata Taal (1990) komt in 2014 van de Amsterdamse Toneel- en Kleinkunstacademie. Al snel ontwikkelde hij zich naast acteur ook als maker bij De Nachtdieren. Waar hij concepten bedenkt en uitwerkt voor avond en familievoorstellingen. De avond bevat kwetsbare thema’s en de familiestukken zijn thema’s van belang gericht op de toekomst van onze kinderen en worden met een enorme actuele knipoog opgevoerd. Als acteur speelde hij o.a. bij Toneelgroep de Appel, Theater Utrecht, Dox/ITA, Sonnevanck en George en Eran producties. Bij de G&E en Sonnevanck behaalde de voorstellingen het theaterfestival. Woestijnjasmijntjes (***** volkskrant) ging ook nog naar de laatste Oerol editie pre-covid. Binnenkort werkt/maakt Jonata bij NPO ZAPP, De Nachtdieren en in een nieuwe BNNVARA serie. 


Nicoline Raatgever

Nicoline Raatgever is in 2012 afgestudeerd als theatermaker en -docent aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Zij is daarna als maker betrokken geweest bij projecten op diverse festivals zoals het Over ‘t IJ festival, het Waterliniefestival, Het Rode Loper festival en als speler bij Boslab in het Amsterdamse Bostheater. In Leiden speelde ze mee in De Hoop van Leiden van PS|Theater en regisseerde zij diverse amateurgroepen eerst bij studententoneelvereniging Cuculum en nu tegen de coronaklippen op bij amateurvereniging Het Complot. Sinds 2013 is zij vast lid van toneelspelerscollectief De Theatertroep. Naast het spelen en maken van de voorstellingen, richt zij zich daarbinnen op het schrijven van sketches, de belichting en af en toe het geven van workshops aan middelbare scholieren. Sinds collegejaar 2020-2021 keert Nicoline terug naar haar opleiding op de AHK als regiebegeleider van studenten in het derde leerjaar.


Bartel Jespers

Bartel Jespers is een Belgische acteur en theatermaker gevestigd in Londen. Na het behalen van zijn Master Acteren aan het Conservatorium van Antwerpen, richtte hij mede het docu-theatergezelschap il Brigata op. Daarnaast heeft hij al in producties gespeeld als Dood van een Handelsreiziger van ‘t Arsenaal, Ivanov van Theater Malpertuis, en Odysseus: een zwerver komt thuis van KVS. Vervolgens behaalde hij de MA Theatre Lab in The Royal Academy of Dramatic Art. Recent was hij te zien in Decolonisation: Not just a buzzword van Bhuchar Boulevard, en in A Pug’s Life op het Bloomsbury Festival. Op de Amsterdamse bühne vind je hem meestal in de buurt van Maatschappij Discordia of De Theatertroep.


Timo Huijzendveld

Timo Huijzendveld is zowel jurist als afgestudeerd Theaterdocent. In 2008 haalde hij zijn Master Privaatrecht, in 2012 studeerde hij af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Sindsdien is hij werkzaam voor Stichting de Theatertroep, als speler en maker. In de loop der jaren heeft hij ook regelmatig geregisseerd bij amateurgroepen zoals ARTI (2013 en 2017) en Studenten Toneel Amsterdam (2013-2017) en mannenkoor Das Band (2018) en lesgegeven bij Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland en ’t Klooster in Harderwijk. Daarnaast runt hij samen met Patrick Duijtshoff sinds 2014 Theatercafé de Richel in de Nes, waarvan de winst doorvloeit naar het gezelschap. Timo woont in een atelierwoning in Amsterdam Noord, waarvan het ateliergedeelte als decorwerkplaats en kostuumopslag door de Theatertroep wordt gebruikt.


Elisabeth ten Have

Elisabeth ten Have is theatermaker en docent in Amsterdam. Aan de Hogeschool van Amsterdam voltooide zij de docentopleiding Frans en tussen 2009 en 2013 gaf zij les op verschillende middelbare scholen. In 2011 sloot zij zich aan bij collectief De Theatertroep, waar zij voorstellingen maakt, speelt, zingt en Franse toneelteksten vertaalt. Bij het Studenten Toneel Amsterdam co-regisseerde zij drie stukken.


Kyrian Esser

Kyrian Esser is acteur, theatermaker, muzikant en schrijver, gevestigd in Amsterdam. Na de middelbare school sloot hij zich aan bij collectief de Theatertroep. Sindsdien is hij vast aan het gezelschap verbonden. In 2014 richtte hij met twee collega-acteurs Theatercafé de Richel in de Amsterdamse Nes op. Inmiddels is de Theatertroep als geheel verantwoordelijk voor de exploitatie. In 2017 won hij achtereenvolgens de Amsterdamse voorronde en de Nederlands-Belgische Finale van WriteNow!, een schrijfwedstrijd voor jongeren onder de 24 jaar. Daarop werden zijn winnende verhalen in verschillende tijdschriften en kranten gepubliceerd. Momenteel werkt hij aan zijn debuutroman, die bij uitgeverij De Bezige Bij zal verschijnen. Verder is hij als mede-oprichter en kernlid betrokken bij Platform Aanvang!, dat zich sinds 2019 inzet voor een eerlijke en solidaire cultuursector.


Don Duyns

Don Duyns schrijft voor film, theater en televisie. Hij is één van de meest gespeelde Nederlandse toneelschrijvers. Zijn toneelteksten worden gespeeld bij gezelschappen als Hollandia, Het Filiaal en de Theatertroep. Duyns studeerde theaterwetenschappen aan de UVA. Hij speelde als acteur o.a. bij Wim T. Schippers en in de films Amsterdamned en De zee die denkt. In het verleden maakte Duyns deel uit van het makerscollectief Growing Up In Public, waar hij schreef, regisseerde en speelde. Na zijn vertrek ontwikkelde hij zich als veelgevraagd schrijver. Voor het Rotheater schreef hij o.a. de succesvolle producties Lang en Gelukkig, Snorro en De gelaarsde poes. Maar ook intieme voorstellingen als Schijn en Shirt uit Fahd! voor Fahd Larzhoui zijn van zijn hand. Naast in opdracht geschreven werk schreef en regisseerde hij de intieme lunchvoorstelling Groeten uit Den Ilp, over het leven van de kunstenaar Anton Heyboer. Zijn werk wordt in vertaling onder andere in Frankrijk en Griekenland gespeeld. Hij doceert op de schrijfopleiding van de HKU te Utrecht en aan de Filmacademie te Amsterdam. In 2019 won hij samen met Pieter Kramer de Prosceniumprijs voor hun ‘wezenlijke bijdrage aan het theater’. 


Amira Duynhouwer

Amira is geboren in Kenya en woonde op jonge leeftijd in Texas. Haar versplinterde afkomst vormt een belangrijk onderdeel van haar identiteit als schrijver. Klasse, afkomst en (familie)relaties zijn dan ook belangrijke elementen in haar verhalen, wellicht in een poging te begrijpen waarom dat ons in this day and age nog steeds zoveel uitmaakt. Als kind wilde zij politica worden. Of Nigella Lawson. Schrijver worden leek haar een onhaalbaar iets. Toen zij, na een paar jaar als kok te hebben gewerkt, terecht kwam bij de Filmacademie en ontdekte dat scenarioschrijven een baan was, leek het te mooi om waar te zijn. In het tweede jaar schreef zij mee aan Nadya en liep zij stage bij Esther Wouda als co-schrijver aan de webserie Dare. In haar derde jaar was zij stagiair bij Willem Bosch als regie-assistent bij zijn debuut Hiernamaals. Daarnaast schrijft Amira voor Plot! Magazine. Na haar afstuderen schreef en regisseerde ze de korte films Kimya (Swahili voor stilte) en Save it.


Patrick Duijtshoff

Patrick Duijtshoff is acteur en maker. Al van jongs af aan is hij actief in het theater. Na twee jaar op de theaterschool is Duijtshoff begonnen als regie-assistent in het Amsterdamse Bostheater, de voorstelling Les enfants du Paradis. Daarna is het balletje vanzelf gaan rollen. Naast vele voorstellingen bij de Theatertroep heeft Duijtshoff in 2020 in de voorstelling Repelsteeltje van Pieter Kramer de rol van Prins Bernhard gespeeld bij Theater Rotterdam. 

Naast de Theatertroep heeft Duijtshoff ook samen met Timo Huijzendveld en Kyrian Esser, Theatercafe de Richel opgericht. Een kunstenaarscafé waarbij verschillende generaties kunstenaars elkaar ontmoeten.


Rosa Asbreuk

Rosa is actrice, theatermaker en zangeres, gevestigd in Amsterdam. In 2014 studeerde ze af aan de Opleiding Theaterdocent van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. In 2011 was ze betrokken bij de oprichting van de Theatertroep en daar maakt ze sindsdien deel van uit. In 2013 en 2014 was ze regieassistent en educatiemedewerker bij De dag dat de papegaai zelf iets wilde zeggen bij Theater Artemis in Den Bosch, onder regie van Jetse Batelaan. Rosa is mede-oprichter en kernlid van Platform Aanvang! dat zich sinds 2019 inzet voor een betere, eerlijkere en meer solidaire cultuursector door middel van gesprek en actie. Ook is ze betrokken bij Theatercafé de Richel in de Nes, een café dat de Theatertroep sinds 2014 uitbaat. Sinds 2021 is ze voorzitter van het bestuur van de Belgische theatergroep De Eenzamen.